Blogger Layouts

Saturday, April 16, 2011

Mati itu pasti..Allahuakbar!

Assalamualaikum....

Dimulai dengan...

Al-fatihah buat salah seorang sahabat batch ILHAM, Iszudin Nordin yg telah kembali ke Rahmatullah pada hari Jumaat yg lalu..14 April 2011... dia telah kembali kepada sang Pencipta Rabbul 'izzati.. moga tempatnya di syurga bersama org2 yg beriman dan soleh... 

Al-Fatihah juga buat ayah kepada sorang sahabatku yg sama2 blajar di MMP suatu ketika dahulu..ayah  fatimah az-zahra.. moga diri tabah wahai sahabat tanpa abah di sisi mu... Aminn.. 

Mati itu pasti.. stiap yg brnyawa pasti akan merasai kematian.. cumanya bila dan dimana kita tak tahu..hanya Allah yg mengetahui sgalanya...kita perlu bersedia utk mghadapinya... bila2 sahaja Allah boleh mnarik nyawa kita... aku juga tdk tahu mgkin slepas ini ajalku... ya Tuhan.. amalku belum cukup utk bekalan di sana.. aku juga byk dosa padaMU.... Layakkah aku utk ke syurgaMu.... :'( kita sbg manusia sering kali lupa dan leka dgn dunia yg hnya sementara ini.... Dunia kini sudah mghampiri penghujungnya..sdgkan kita masih leka akan smua itu... pernahkah kita terfikir tentg dosa dan pahala kita? prnah kita fikir bagaimana kita d dalam kubur nanti? Syurga @ neraka tempat kita? sama2lah kta muhasabah diri kita... aku juga kdg2 alpa dgn dunia yg sementara ini... smmgnya di dunia ini byk cabaranNya... Allah... sesungguhnya aku insan yang lemah yg sentiasa memrlukanMu... aku tidak akan dapat menulis entri ini mlainkan krna nikmat pamcaindera yg masih Kau pinjamkan buatku..... terima kasih ya Allah utk nikmat Mu ini.. Ampunilah dosa2 ku ya Allah... :'( tariklah aku jika aku jauh dari-Mu....

muhasabahlah diri kita sentiasa agar kita tidak lupa akan Allah.. Pencipta alam ini.. Tiada yg berkuasa mlainkan Allah... Engkaulah sgala2nya Ya Allah... kdg2 aku terfikir..sempatkah aku menggenggam segulung ijazah? masihkah aku bernyawa ktika itu? Allahualam... hnya Allah yg mngatur sgalanya.. sgalanya milik Allah.. apa yg ada pd kita milik Allah... pinjaman yang sementara buat kita... ucaplah Alhamdulillah atas sgala nikmat kurniaan Allah pada kita... jgn jadi golongan yg tak brsyukur... :'( sememangnya pemergian mereka berdua mngingatkan akan kematian itu pasti tanpa mngira masa dan ketika.... pemergian mereka wasilah Allah  kpd aku yg smakin leka dgn dunia.. Iszudin pergi ktika sdg mandi di laut berdekatan dgn madinah..seorg penntut universiti Madinah...sebelum dia pergi, dia amat gembira skali brsama rakan2nya ktika mnyelam di laut yg amat cantik d dasarnya......Ramai antara kami yg merasa sedih akan pemergiannya..ntah mgapa walaupun tdk rapat dgnnya turut sama rasa kesedihan itu...kata kawan2nya..dia seorang yg rajin tahajud,blaja kitab n solat dhuha.. Allah memilihnya utk mati di sana.. tempat yang mulia.. dia dikebumikan di perkuburan baqi' .. perkuburan isteri2 nabi dan sahabat2 Nabi... amat bertuah skali.... moga syurga tempatmu... amin ya Allah...


kematian ayah kak tim 40 hari yg lalu juga mengingatkan aku akan kmatian.. ayahnya sdg berbual2.. kmudian jatuh rebah terus pergi buat slama2nya... mudah saja Allah mnarik nyawanya...moga syurga juga miliknya.. Amin ya Allah...aku menulis entri ini bukan kerana aku ingin meratapi pemergian mereka.. tetapi aku ingin kita sdar bahawa sesunggunya MATI itu pasti dan tidak kira di mana kita berada... sentiasalah kita upgrade iman kita yg kdg2 mningkat dan kdg2 mnurun... kita hmba Allah yg sentiasa mahukan rahmat dan lindungan dari ya..Allah.. lindungilah hidup kami di dunia dan akhirat.. jauhkan kami dari kejahilan tntg agamaMu...

Bersediakah kita untuk mnghadapi kematian? Cukupkah bekalan kita di sana? Sudahkah kita bertaubat? Allah... matikan aku dalan Husnul Khatimah...

Sahabat2 ku skalian..
andai kau mlihat aku lalai dgn nikmat dunia ini.. tegurlah aku.. aku perlukan kalian dalam hidup aku.. sma2 la kita saling menasihati antara kita... Moga kita semua dapat masuk syurga .... aminnn ya Allah....

Ya Allah.. ampunilah dosa2ku..dosa ibu bapa ku..dosa adik2 ku & dosa sluruh ummat Islam di dunia ini.... terimalah taubat kami ya Allah.... :'( :'(

+ entri kali ini sbg muhasabah buat aku dan siapa saja yg mbacanya... moga yg sdikit dariku ini dapat mmbri manfaat buat kalian.... InsyaAllah... moga Allah mmberkati kita semua..
Al-fatihah sekali lagi buat mereka.... +

sekian .. Allahualam...



 ampunilah dosaku.. terimalah taubatku.....
moga syurga milik kita.. Aminn...

No comments:

Post a Comment